Paaltjes en andere hindernissen

Ongeveer 10 jaar geleden vroeg de lokale afdeling Hengelo bij de wegbeheerder Gemeente Hengelo om het aantal linke paaltjes op fietsroutes drastisch te beperken. Aanleiding was een eenzijdig ongeval van een jeugdige voetballer die met zijn kameraden op weg was naar de training, en daarbij op klaarlichte dag een Ajax-kleurig paaltje miste, of eigenlijk raakte met zijn rechter knie: einde seizoen!Gevaarlijk paaltje 2012

Maar … is er dan verbetering zichtbaar? Of gaat Hengelo pas over tot actie na een ernstig ongeval of een landelijke actie tegen de toepassing van paaltjes die een inrijverbod voor autoverkeer extra kracht bij moeten zetten, maar in de praktijk steeds vaker leiden tot ernstige eenzijdige ongevallen bij fietsers. Wat is het nut van een paal dan nog? Een inrijverbod voor fietsers wordt toch ook niet extra bekrachtigd door een loopgraaf? Sowieso, waarom zou je een inrijverbod voor fietsers willen dan? Of een voetgangers zone? Of handige doorsteekjes afsluiten met te krappe zigzag hekjes?
Ondertussen staat het voetbal-knie-paaltje nog steeds fier te pronken! Soms is het weg in de winter en het leek ook wel even zo te blijven, maar schijnbaar moesten parkerende automobilisten van het honkbalveld uit de groenstrook geweerd worden, en nu is het gat in het asfalt weer netjes opgevuld … met een zelfde rood-witte Ajax-paal, maar wél met wat meet “CROW-franje”. De inleidende markering bevat zelfs ribbels, maar die zijn praktisch versleten en ook de lengte van de inleiding laat nog te wensen over. Maar goed, een duidelijke poging tot verbetering, en wellicht was er toen ook nog geen goede richtlijn hiervoor beschikbaar.

Torenlaan in 2022

Ondertussen ontstond er 2019 in buurgemeente Borne de behoefte om de grens van het dorp wat duidelijker te maken, met als gevolg dat een zelfde “grenspaaltje” volledig in het duister werd gezet, en er prompt een paar dagen later een ernstig ongeval plaatsvond, waarbij de zwaargewonde fietser twee jaar ziekteverlof nodig had om weer een beetje normaal te kunnen functioneren. Gemeente Borne is uiteraard enorm geschrokken hiervan, en nu is de grens bijna conform de laatste richtlijnen nog drastischer gebarricadeerd. Het enige wat nog beter kan is de plaatsing van de lantaarnpaal op de zelfde lijn als die van de paaltjes. Maar verder … hier komt nooit meer een auto door, en fietsers zijn extra …. GEWAARSCHUWD!

Ook hier mist een lantaarnpaal in het rijtje met paaltjes en de grootste afstand tussen de paaltjes is minder dan de minimaal vereiste 160 cm; exact de lengte van de wielbasis van een doorsnee fiets.
Nu zult u als lezer of automobilist misschien denken: maar mij overkomt dit nooit, of … let ook eens goed op! Begrijpelijke gedachten natuurlijk. Maar eenzijdige ongelukken gebeuren, en vaak is de oorzaak een ongelukkige samenloop van omstandigheden zoals een stuurfoutje, te weinig afstand houden, tijdelijke verblinding, een overstekend (huis)dier of spelend kind, of gewoon even niet opletten of …. noem maar op. En omdat er steeds meer en langer gefietst wordt, neemt de kans op een dergelijke situatie toe. Het enige wat dan helpt is een fietsvriendelijke omgeving. En dat is de hoofdtaak van de wegbeheerder(s).
En … zelfs de reacties uit het professionele wielerpeloton op de hoeveelheid obstakels op de secundaire autowegen was na de eerste 3 Nederlandse dagen van de Vuelta duidelijk: wat een bende!
Fietsers kunnen hun signalen voor reductie van obstakels en andere fietszaken via de Fietsersbond doorgeven aan de juiste instantie. Bij de Gemeente Hengelo kan een melding ook rechtstreeks gedaan worden op de website of via de geheel vernieuwde Mijn Gemeente app.

Fietsvriendelijke groeten uit Hengelo (Ov)